Buku : A Short Guide to Action Research oleh Andrew P. Johnson
1. Apa itu Kajian Tindakan?
[Hensen, 1996; Mctaggart, 1997; Schmuck, 1997]
Kajian tindakan boleh didefinisikan sebagai satu proses untuk mengkaji situasi sekolah atau bilik darjah yang sebenar untuk memahami dan menambahbaik kualiti tindakan atau arahan.
[Dinkelman, 1997; Mcniff, Lomax & Whitehead, 1996]
Ia adalah satu proses yang sistematik dan tersusun untuk guru membuat pemerhatian dalam amalan atau untuk mengenalpasti masalah dan memikirkan tindakan yang sesuai untuk digunakan.
[Foshy, 1998; Tomlinson,1995]
Kajian Tindakan juga ialah sejenis inkuiri yang dirancang, disusun dan boleh dikongsi dengan guru-guru lain.
2. Hasil Perbincangan : Apa itu Kajian Tindakan?
Kajian Tindakan adalah satu proses dimana pengkaji mengkaji masalah dan situasi yang mereka hadapi secara sistematik, berhati-hati serta menggunakan kaedah-kaedah yang sesuai untuk pendekatan masalah yang dihadapi.
Proses ini juga merupakan satu pendedahan kepada guru-guru untuk menjalankan kajian tindakan dengan proses dan mengikut pengalaman masing-masing.
Kajian tindakan secara spesifiknya merujuk kepada penemuan disiplin inkuiri dengan tujuan mengambil penemuan tersebut akan direkod dan akan membuat perubahan dalam amalan guru tersebut untuk masalah semasa dan juga untuk jangka masa yang panjang.
1. Apa itu Kajian Tindakan?
[Hensen, 1996; Mctaggart, 1997; Schmuck, 1997]
Kajian tindakan boleh didefinisikan sebagai satu proses untuk mengkaji situasi sekolah atau bilik darjah yang sebenar untuk memahami dan menambahbaik kualiti tindakan atau arahan.
[Dinkelman, 1997; Mcniff, Lomax & Whitehead, 1996]
Ia adalah satu proses yang sistematik dan tersusun untuk guru membuat pemerhatian dalam amalan atau untuk mengenalpasti masalah dan memikirkan tindakan yang sesuai untuk digunakan.
[Foshy, 1998; Tomlinson,1995]
Kajian Tindakan juga ialah sejenis inkuiri yang dirancang, disusun dan boleh dikongsi dengan guru-guru lain.
2. Hasil Perbincangan : Apa itu Kajian Tindakan?
Kajian Tindakan adalah satu proses dimana pengkaji mengkaji masalah dan situasi yang mereka hadapi secara sistematik, berhati-hati serta menggunakan kaedah-kaedah yang sesuai untuk pendekatan masalah yang dihadapi.
Proses ini juga merupakan satu pendedahan kepada guru-guru untuk menjalankan kajian tindakan dengan proses dan mengikut pengalaman masing-masing.
Kajian tindakan secara spesifiknya merujuk kepada penemuan disiplin inkuiri dengan tujuan mengambil penemuan tersebut akan direkod dan akan membuat perubahan dalam amalan guru tersebut untuk masalah semasa dan juga untuk jangka masa yang panjang.
Post a Comment