gaBrieLeA
Kelemahan pengajaran-pengajaran subjek berdasarkan :

1. Individu
Kelemahan Pertama
Guru masih lagi menfokuskan pengajaran tradisional dan berpusatkan pelajar dalam penyampaian pengajaran dan pembelajaran.
Kelemahan Kedua
Kemahiran pedagogi guru kurang menyebabkan kurangnya teori dan kaedah yang pelbagai dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Kelemahan Ketiga
Minat dan komitmen guru pada ketiga-tiga subjek tidak diberikan sepenuhnya kerana terkongkong dengan tugas-tugas lain di sekolah.

2. Pasukan
Kelemahan Pertama
Pengajaran bersifat tradisional dimana guru hanya bergantung kepada penggunaan buku teks dan pengajaran berpusatkan guru.
Kelemahan Kedua
Guru kurang menerapkan pengajaran melalui penemuan dan penerokaan.
Kelemahan Ketiga
Guru kurang mendedahkan penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran
Kelemahan Keempat
Kurang pengajaran berbentuk aktiviti seperti penggunaan kad imbasan

3. Luar Pasukan
Kelemahan Pertama
Guru lebih fokus kepada pengajaran 'chalk & talk' dan kurang berpusatkan pelajar.
Kelemahan Kedua
Guru kurang kreatif dalam mempelbagaikan alat bantu mengajar dan selalunya lebih bergantung kepada buku teks sahaja.
Kelemahan Ketiga
Guru tidak memainkan peranan dalam mengembangkan potensi dan kebolehan dalam diri pelajar.

4. Literature Review - Buku dan Journal

Jurnal : Information Technology and the Classroom of the Future oleh William J. Adams dan B. J. Jansen, United States Military Academy

Dalam kajian jurnal ini, pengkaji menyatakan beberapa kelemahan dalam penggunaan Teknologi Maklumat dalam pengajaran kelas iaitu :
  1. Guru perlu mempunyai kemahiran dalam meletakkan bahan dalam rangkaian komputer atau mencipta sumber multimedia untuk kursus mereka.
  2. Pencarian dana untuk menyokong pembelian alat-alat teknologi komputer dan juga kos penyelenggaraan yang tinggi.

Jurnal 2 : Visualisasi: Satu Anjakan Dalam Teknik Penyelesaian Masalah Matematik KBSR oleh Samsudin Drahman dan Fatimah Saleh

Dalam kajian jurnal ini, pengkaji menyatakan beberapa kelemahan dalam pengajaran subjek matematik iaitu :
  1. Murid melaksanakan penyelesaian tanpa memahami dengan sempurna maksud keseluruhan sesuatu masalah semasa menyelesaikan masalah matematik berayat.
  2. Murid terkongkong dengan satu teknik penyelesaian yang biasa disampaikan oleh guru sahaja.
  3. Aktiviti pembelajaran pada peringkat operasi konkrit masih bergantung kepada objek-objek maujud dan menggunakan “hand-on material”.
Jurnal 3 : Kesediaan Guru-Guru Perdagangan di Wilayah Persekutuan dari aspek pengetahuan kaedah pengajaran dan sikap terhadap pengajaran subjek pengajian keusahawanan oleh Nor Aishah Buangi dan Yap Poh Moi.

Dalam kajian jurnal ini, pengkaji menyatakan beberapa kelemahan dalam pengajaran subjek perdagangan iaitu :
  1. Pengetahuan pedagogi guru-guru Perdagangan tentang kaedah-kaedah pengajaran yang sesuai diamalkan dalam pengajaran subjek adalah terhad.
  2. Guru-guru Perdagangan masih suka dengan teknik kuliah, soal jawab dan penyelesaian masalah, sementara teknik-teknik pengajaran seperti simulasi, projek, dan permainan tidak popular di kalangan mereka.
  3. Terdapat guru-guru Perdagangan yang berminat dalam bidang keusahawanan tetapi enggan melibatkan diri atau meluangkan masa dalam membimbing pelajar-pelajar menjalankan aktiviti-aktiviti perniagaan pada waktu-waktu tertentu di sekolah.


Labels:
0 Responses

Post a Comment