Jurnal 3 :
Kajian Tindakan : Kesan daripada Matematik berasaskan Komputer dalam Penyelesaian Masalah
An Action Research : The Effect of Computer-based Mathematics on Problem Solving
Abstrak :
Pernyataan Masalah :
1. Apakah sikap pelajar terhadap pengajaran matematik berdasarkan komputer?
2. Apakah kesan terhadap sikap mereka apabila implementasi pengajaran matematik berdasarkan komputer digunakan?
Sampel Kajian / Setting Kajian :
Sampel
Peserta = Pelajar Tahap 3 (3rd grade) di Sekolah Rendah Sadie T. Tillis, Jacksonville, Florida
Masa = 10 minggu.
Setting = Makmal komputer, Duval County Public Schools.
Prosedur Kajian :
Pengumpulan Data/ Analisis Data
Pengumpulan Data – Dua pusingan
Pusingan Pertama – 5 minggu
• Kumpulan 1 (kumpulan kawalan) akan mengambil subjek membaca matematik
• Kumpulan 2 (kumpulan rawatan) akan mengambil subjek matematik
Pusingan Kedua – 5 minggu
• Kumpulan 1 (kumpulan kawalan) akan mengambil subjek matematik
• Kumpulan 2 (kumpulan rawatan) akan mengambil subjek membaca matematik
Analisis Data
Berdasarkan soalan tentang sikap pelajar selepas menjalankan program dengan Edutest.
Satu ujian pra-ujian dan post- ujian telah dijalankan dan data tadi dmasukkan ke dalam bentuk graf.
Paparan Dapatan Kajian
Melalui bentuk graf:
• Perbezaan hasil dapatan pra-ujian dan post-ujian.
Apa yang dipelajari
Kajian Tindakan : Kesan daripada Matematik berasaskan Komputer dalam Penyelesaian Masalah
An Action Research : The Effect of Computer-based Mathematics on Problem Solving
Abstrak :
Kajian ini memfokuskan kepada bagaimana untuk menguji kesan bagi pengajaran kurrikulum matematik berasaskan komputer dalam menyelesaikan masalah dan tingkah laku pelajar terhadap penggunaan komputer. Responden yang diambil adalah daripada pelajar tahap 3 yang akan menerima arahan bantuan berasaskan komputer dalam matematik dengan Penyiasatan Matematik. Program komputer yang akan digunakan dalam kajian ini ialah Edutest. Edutest ialah satu program komputer yang memfokuskan dalam strategi menyelesaikan masalah, geometri, nombor wajar, pola logik, pengukuran, kebarangkalian, dan masalah perkataan yang setara dengan piawaian daerah. Responden akan berdikari sendiri menggunakan komputer dengan bantuan arahan daripada komputer. Semasa kajian ini, responden akan mengambil pra-ujian dan post-ujian serta arahan harian dalam matematik dan seterusnya guru akan membuat penilaian pencapaian responden dengan membuat ujian penilaian dalam matematik. Pengkaji juga telah menjalankan survey tentang tingkah laku responden untuk mengetahui bagaimana perasaan mereka setelah menggunakan perisian matematik dengan pra-ujian dan post-ujian. Survey ini akan membantu pengkaji untuk merancang dan mengimplementasikan kurrikulum berasaskan komputer dan untuk melihat perkembangan responden hasil daripada penggunaan program Edutest.
Pernyataan Masalah :
1. Apakah sikap pelajar terhadap pengajaran matematik berdasarkan komputer?
2. Apakah kesan terhadap sikap mereka apabila implementasi pengajaran matematik berdasarkan komputer digunakan?
Sampel Kajian / Setting Kajian :
Sampel
Peserta = Pelajar Tahap 3 (3rd grade) di Sekolah Rendah Sadie T. Tillis, Jacksonville, Florida
Masa = 10 minggu.
Setting = Makmal komputer, Duval County Public Schools.
Prosedur Kajian :
Pengkaji menjalankan langkah-langkah berikut dalam menjalankan kajian :
- Membuat refleksi - pengkaji menceritakan pengalaman lepas berdasarkan pemerhatian di dalam kelas
- Mengenalpasti masalah
- Mengkaji kajian lepas tentang masalah yang dikemukakan.
- Mengumpul data
- Melaporkan dapatan kajian
- Perbincangan
- Kesimpulan/ Refleksi dari keseluruhan kajian.
Pengumpulan Data/ Analisis Data
Pra-ujian – sebelum pelajar diberikan tugasan matematik menggunakan Program komputer Edutest untuk menguji tahap mereka.
Pengumpulan Data – Dua pusingan
Pusingan Pertama – 5 minggu
• Kumpulan 1 (kumpulan kawalan) akan mengambil subjek membaca matematik
• Kumpulan 2 (kumpulan rawatan) akan mengambil subjek matematik
Pusingan Kedua – 5 minggu
• Kumpulan 1 (kumpulan kawalan) akan mengambil subjek matematik
• Kumpulan 2 (kumpulan rawatan) akan mengambil subjek membaca matematik
Analisis Data
Berdasarkan soalan tentang sikap pelajar selepas menjalankan program dengan Edutest.
Satu ujian pra-ujian dan post- ujian telah dijalankan dan data tadi dmasukkan ke dalam bentuk graf.
Melalui bentuk graf:
• Perbezaan hasil dapatan pra-ujian dan post-ujian.
Apa yang dipelajari
Berdasarkan kajian diatas, pengkaji telah menjalankan kajian ke atas masalah utama yang dikenalpasti. Langkah pengkaji untuk menyiasat terebih dahulu ialah langkah yang baik dan bijak. Saya dapat melihat bahawa pengaji amat pandai memilih dan mendapatkan masalah atau keadaan sekolah yang dapat diperbaiki. Saya dapat mempelajari kaedah pengenalpastian masalah daripada pengkaji dengan luahan dan penceritaan semula pengalaman pengkaji di sekolah beliau.
********************************************************************************************************************************************************************
Jurnal 2 : Penjuruteraan Puisi : Satu Kajian Tindakan
Engineering a Poem: An Action Research Study
Abstrak
Kajian ini meneroka penggunaan bentuk teknologi untuk mengajar unit puisi di dalam kelas tahap 5 (5th grade). Matlamat utama penggunaan unit puisi ini adalah untuk membina kebolehan pelajar menggunakan kreativiti mereka sendiri untuk mengekpresikan diri mereka dan untuk menulis puisi yang diskriptif yang boleh memberikan pembaca satu bayangan. Untuk mengukuhkan bahagian konsep, guru menggunakan bentuk cabaran dan meminta pelajar tahap 5 untuk membuat persembahan ilusi 3 dimensi menggunakan puisi yang dicipta oleh pelajar lain. Pengalaman pelajar akan timbul pada bentuk dan pembinaan yang menonjolkan ikatan dan tumpuan pada perincian. Kebolehan mereka memenuhi dengan spesifikasi bentuk dan kekangan dalam cabaran ini kemudiannya diperhatikan dan dikaji oleh guru kelas. Pemahaman pelajar dalam ilusi, penghargaan kepada puisi, dan kebolehan mereka dalam menulis puisi telah diperbaiki selari dengan perkembangan setiap unit puisi. Bentuk teknologi menjadi landasan untuk ekspresi kreatif yang selalunya tidak menghubungkan dengan pengajaran dan pembelajaran bagi sesuatu puisi.
Pernyataan Masalah :
1. Adakah pengintegrasian Bentuk dan Teknologi dengan puisi dapat memperbaiki prestasi pelajar dalam penulisan puisi?
2. Bagaimanakah pelajar yang menghubungkan unit puisi dapat memenuhi pengalaman pada keperluan bentuk projek?
Sampel Kajian/ Setting Kajian
Setting Kajian : Di dalam kelas tahap 5 (5th grader)
Sampel Kajian : Pelajar Tahap 5
Prosedur Kajian :
Pengkaji menggunakan prosedur kajian berikut :
Pengumpulan Data/ Analisis Data
Pengumpulan Data
1. Soalan Penilaian untuk Pra dan Post yang merangkumi :
a. Persepsi pelajar tentang kajian ini
b. Tugasan untuk membina satu puisi
Analisis Data
1. Analisis pada Jurnal Guru
2. Analisis pada Kertas Minit
3. Analisis pada Penilaian Rakan
Paparan Dapatan Kajian
1. Graf menunjukkan perbezaan ujian penilaian pra dan post
2. Jadual menunjukkan bilangan ekspresi pelajar selepas menjalankan aktiviti.
3. Modul bentuk berdasarkan portfolio puisi pelajar
Apa yang saya pelajari
Satu pengintegrasian yang menarik untuk diamalkan di dalam kelas sastera. Kelemahan pada pengajaran sastera terutamanya dalam fokus kajian iaitu pembinaan puisi merupakan satu topik yang membosankan kepada pelajar. Daripada kajian tindakan ini, saya dapat melihat dan lebih mendapat gambaran yang jelas tentang pengintegrasian dua konsep pada satu masa yang sama. Kaedah ini bukan sahaja membantu meningkatkan pencapaian pelajar tetapi juga dapat mengembangkan potensi dan kreativiti guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
********************************************************************************************************************************************************************
Jurnal 3 : Laporan tentang Projek Kajian Tindakan pada Pembacaan Inggeris di Sekolah Rendah
Tempatan
Report on the Action Research Project on English Dictation in a Local Primary School
Abstrak
Ini adalah laporan tentang projek kajian tindakan yang menyiasat had yang mana pembacaan dengan kuat boleh membantu pelajar untuk mempelajari Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua mereka dalam sekolah rendah tempatan kerajaan China. Ia adalah satu dokumentasi atas inisiatif guru, kajian tindakan berdasarkan kelas yang menukarkan latihan pembacaan Inggeris dengan kuat daripada tradisional kepada sesuatu yang inovatif dalam 3 kelas sekolah rendah yang teratas. Responden datang daripada 97 pelajar yang mempunyai kebolehan sederhana daripada 3 kelas darjah 4 ke 6 di sekolah. Pengkaji membandingkan perspektif pelajar sebelum dan selepas kajian ini dan melaporkan sebab perubahan dalam perspektif pelajar bagi kelas pembacaan mereka. Data kuantitatif dan kualitatif telah dikumpulkan melalui dua set soalan kaji selidik, 2 separa struktur temubual dan pemerhatian daripada guru kelas.
Pernyataan Masalah :
1. Adakah pembelajaran pembacaan dengan kuat boleh menjadi sesuatu yang bermakna dan menarik?
2. Jika boleh, adakah aktiviti pembacaan kuat membantu pembelajaran Inggeris pelajar sebagai bahasa kedua mereka?
Sampel Kajian/ Setting Kajian :
Sampel : 97 pelajar (Kelas 4A = 31 pelajar, 5A = 33 pelajar dan 6A = 33 pelajar) daripada sekolah
rendah kerajaan China yang tradisional, berumur 10 – 15 tahun.
Setting : Di dalam kelas semasa pembelajaran Bahasa Inggeris
Tempoh : 25 Februari 2002 hingga 7 Jun 2002
Prosedur Kajian :
Semasa kajian, 5 jenis pembacaan kuat yang lain telah digunakan dalam tempoh 10 minggu untuk menggantikan latihan pembacaan tradisional. Minat dan kebolehan pelajar telah diambilkira. Aktiviti ini dirancang dengan sengaja daripada yang mudah ke sukar. Setiap aktiviti dijalankan sebanyak 2 kali untuk memastikan pelajar memahami peraturan dan dapat membiasakan diri dengan perjalanan aktiviti. Arahan yang jelas telah diberikan sebelum aktiviti dimulakan supaya pelajar memahami dengan jelas tentang apa yang mereka akan lakukan. Sokongan pertimbangan guru disediakan untuk pelajar yang mempunyai kesukaran semasa aktiviti. Pada akhir aktiviti setiap tugasan, pelajar diberi masa 10-15 minit untuk memeriksa kesalahan ejaan menggunakan buku rujukan seperti buku teks dan kamus. Aktiviti pembacaan ini diambil daripada Davis & Rinvolucri’s (1988) Dictation, Wajnryb’s (1992) Grammar Dictation and the Curriculum Development Council’s (1997) Syllabuses for Primary Schools: English Language Primary 1-6. Ini termasuklah
1. Diktasi Jig-saw
2. Diktasi Separuh
3. Diktasi Berjalan
4. Diktasi Tatabahasa
5. Diktasi Penulisan
Pengumpulan Data/ Analisis Data :
Pengumpulan Data :
1. Temubual
2. Soalan Kaji Selidik
3. Pemerhatian daripada guru kelas
Analisa Data :
Sebelum kajian aktiviti dijalankan, pelajar ditemubual dan rata-rata mereka menggunakan masa yang lama dalam diktasi bahasa inggeris dengan kaedah tradisional. Tetapi selepas mereka menjalankan aktiviti, pelajar melahirkan rasa seronok dan berminat dalam pembelajaran diktasi bahasa inggeris. Selain itu, pelajar juga telah dapat meningkatkan keyakinan dalam diri mereka semasa melakukan pembacaan melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
Paparan Dapatan Kajian :
1. Graf Dapatan soalan kaji selidik
2. Carta pai dapatan soalan kaji selidik
Apa yang saya pelajari :
Penggunaan kepelbagaian dalam konsep diktasi bahasa inggeris ini telah dapat meningkatkan prestasi pelajar. Penggunaan pelbagai jenis diktasi ini jelas menunjukkan pelajar berasa seronok dan berminat dengan apa yang mereka pelajari. Apa yang saya lihat daripada kajian ini, pelajar mula mempercayai dan lebih santai dalam mempelajari diktasi bahasa inggeris ini. Mereka lebih memandang ke arah nilai positif dan telah membenarkan mereka dengan sukarela untuk melakukan lebih banyak aktiviti yang dapat meningkatkan prestasi mereka. Disini guru memainkan peranan penting dalam membangkitkan semangat dan membuat perubahan pada pelajar.
Jurnal 2 : Penjuruteraan Puisi : Satu Kajian Tindakan
Engineering a Poem: An Action Research Study
Abstrak
Kajian ini meneroka penggunaan bentuk teknologi untuk mengajar unit puisi di dalam kelas tahap 5 (5th grade). Matlamat utama penggunaan unit puisi ini adalah untuk membina kebolehan pelajar menggunakan kreativiti mereka sendiri untuk mengekpresikan diri mereka dan untuk menulis puisi yang diskriptif yang boleh memberikan pembaca satu bayangan. Untuk mengukuhkan bahagian konsep, guru menggunakan bentuk cabaran dan meminta pelajar tahap 5 untuk membuat persembahan ilusi 3 dimensi menggunakan puisi yang dicipta oleh pelajar lain. Pengalaman pelajar akan timbul pada bentuk dan pembinaan yang menonjolkan ikatan dan tumpuan pada perincian. Kebolehan mereka memenuhi dengan spesifikasi bentuk dan kekangan dalam cabaran ini kemudiannya diperhatikan dan dikaji oleh guru kelas. Pemahaman pelajar dalam ilusi, penghargaan kepada puisi, dan kebolehan mereka dalam menulis puisi telah diperbaiki selari dengan perkembangan setiap unit puisi. Bentuk teknologi menjadi landasan untuk ekspresi kreatif yang selalunya tidak menghubungkan dengan pengajaran dan pembelajaran bagi sesuatu puisi.
Pernyataan Masalah :
1. Adakah pengintegrasian Bentuk dan Teknologi dengan puisi dapat memperbaiki prestasi pelajar dalam penulisan puisi?
2. Bagaimanakah pelajar yang menghubungkan unit puisi dapat memenuhi pengalaman pada keperluan bentuk projek?
Sampel Kajian/ Setting Kajian
Setting Kajian : Di dalam kelas tahap 5 (5th grader)
Sampel Kajian : Pelajar Tahap 5
Prosedur Kajian :
Pengkaji menggunakan prosedur kajian berikut :
- Mengenalpasti masalah
- Menyatakan masalah
- Metodologi kajian : kajian guru
- Melaporkan Dapatan
- Kesimpulan
- Berdasarkan dapatan kajian
- Berdasarkan implikasi penggunaan bentuk teknologi di masa hadapan.
Pengumpulan Data/ Analisis Data
Pengumpulan Data
1. Soalan Penilaian untuk Pra dan Post yang merangkumi :
a. Persepsi pelajar tentang kajian ini
b. Tugasan untuk membina satu puisi
Analisis Data
1. Analisis pada Jurnal Guru
2. Analisis pada Kertas Minit
3. Analisis pada Penilaian Rakan
Paparan Dapatan Kajian
1. Graf menunjukkan perbezaan ujian penilaian pra dan post
2. Jadual menunjukkan bilangan ekspresi pelajar selepas menjalankan aktiviti.
3. Modul bentuk berdasarkan portfolio puisi pelajar
Apa yang saya pelajari
Satu pengintegrasian yang menarik untuk diamalkan di dalam kelas sastera. Kelemahan pada pengajaran sastera terutamanya dalam fokus kajian iaitu pembinaan puisi merupakan satu topik yang membosankan kepada pelajar. Daripada kajian tindakan ini, saya dapat melihat dan lebih mendapat gambaran yang jelas tentang pengintegrasian dua konsep pada satu masa yang sama. Kaedah ini bukan sahaja membantu meningkatkan pencapaian pelajar tetapi juga dapat mengembangkan potensi dan kreativiti guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
********************************************************************************************************************************************************************
Jurnal 3 : Laporan tentang Projek Kajian Tindakan pada Pembacaan Inggeris di Sekolah Rendah
Tempatan
Report on the Action Research Project on English Dictation in a Local Primary School
Abstrak
Ini adalah laporan tentang projek kajian tindakan yang menyiasat had yang mana pembacaan dengan kuat boleh membantu pelajar untuk mempelajari Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua mereka dalam sekolah rendah tempatan kerajaan China. Ia adalah satu dokumentasi atas inisiatif guru, kajian tindakan berdasarkan kelas yang menukarkan latihan pembacaan Inggeris dengan kuat daripada tradisional kepada sesuatu yang inovatif dalam 3 kelas sekolah rendah yang teratas. Responden datang daripada 97 pelajar yang mempunyai kebolehan sederhana daripada 3 kelas darjah 4 ke 6 di sekolah. Pengkaji membandingkan perspektif pelajar sebelum dan selepas kajian ini dan melaporkan sebab perubahan dalam perspektif pelajar bagi kelas pembacaan mereka. Data kuantitatif dan kualitatif telah dikumpulkan melalui dua set soalan kaji selidik, 2 separa struktur temubual dan pemerhatian daripada guru kelas.
Pernyataan Masalah :
1. Adakah pembelajaran pembacaan dengan kuat boleh menjadi sesuatu yang bermakna dan menarik?
2. Jika boleh, adakah aktiviti pembacaan kuat membantu pembelajaran Inggeris pelajar sebagai bahasa kedua mereka?
Sampel Kajian/ Setting Kajian :
Sampel : 97 pelajar (Kelas 4A = 31 pelajar, 5A = 33 pelajar dan 6A = 33 pelajar) daripada sekolah
rendah kerajaan China yang tradisional, berumur 10 – 15 tahun.
Setting : Di dalam kelas semasa pembelajaran Bahasa Inggeris
Tempoh : 25 Februari 2002 hingga 7 Jun 2002
Prosedur Kajian :
Semasa kajian, 5 jenis pembacaan kuat yang lain telah digunakan dalam tempoh 10 minggu untuk menggantikan latihan pembacaan tradisional. Minat dan kebolehan pelajar telah diambilkira. Aktiviti ini dirancang dengan sengaja daripada yang mudah ke sukar. Setiap aktiviti dijalankan sebanyak 2 kali untuk memastikan pelajar memahami peraturan dan dapat membiasakan diri dengan perjalanan aktiviti. Arahan yang jelas telah diberikan sebelum aktiviti dimulakan supaya pelajar memahami dengan jelas tentang apa yang mereka akan lakukan. Sokongan pertimbangan guru disediakan untuk pelajar yang mempunyai kesukaran semasa aktiviti. Pada akhir aktiviti setiap tugasan, pelajar diberi masa 10-15 minit untuk memeriksa kesalahan ejaan menggunakan buku rujukan seperti buku teks dan kamus. Aktiviti pembacaan ini diambil daripada Davis & Rinvolucri’s (1988) Dictation, Wajnryb’s (1992) Grammar Dictation and the Curriculum Development Council’s (1997) Syllabuses for Primary Schools: English Language Primary 1-6. Ini termasuklah
1. Diktasi Jig-saw
2. Diktasi Separuh
3. Diktasi Berjalan
4. Diktasi Tatabahasa
5. Diktasi Penulisan
Pengumpulan Data/ Analisis Data :
Pengumpulan Data :
1. Temubual
2. Soalan Kaji Selidik
3. Pemerhatian daripada guru kelas
Analisa Data :
Sebelum kajian aktiviti dijalankan, pelajar ditemubual dan rata-rata mereka menggunakan masa yang lama dalam diktasi bahasa inggeris dengan kaedah tradisional. Tetapi selepas mereka menjalankan aktiviti, pelajar melahirkan rasa seronok dan berminat dalam pembelajaran diktasi bahasa inggeris. Selain itu, pelajar juga telah dapat meningkatkan keyakinan dalam diri mereka semasa melakukan pembacaan melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
Paparan Dapatan Kajian :
1. Graf Dapatan soalan kaji selidik
2. Carta pai dapatan soalan kaji selidik
Apa yang saya pelajari :
Penggunaan kepelbagaian dalam konsep diktasi bahasa inggeris ini telah dapat meningkatkan prestasi pelajar. Penggunaan pelbagai jenis diktasi ini jelas menunjukkan pelajar berasa seronok dan berminat dengan apa yang mereka pelajari. Apa yang saya lihat daripada kajian ini, pelajar mula mempercayai dan lebih santai dalam mempelajari diktasi bahasa inggeris ini. Mereka lebih memandang ke arah nilai positif dan telah membenarkan mereka dengan sukarela untuk melakukan lebih banyak aktiviti yang dapat meningkatkan prestasi mereka. Disini guru memainkan peranan penting dalam membangkitkan semangat dan membuat perubahan pada pelajar.
Post a Comment