gaBrieLeA
Soalan 1 : MENGAPA guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan?

Sebagai seorang guru dan pendidik dalam pendidikan, kajian tindakan dilihat sebagai satu langkah untuk mengisi jurang antara teori dan praktikal dalam pendidikan, memperkuasakan guru pelatih/novis/berpengalaman untuk menjadi agen perubahan yang berkesan dan untuk memperkembangkan peningkatan professionalima dan peningkatan prestasi guru pelatih/novis/berpengalaman itu sendiri. Selain itu, kajian tindakan juga adalah satu praktikal yang berkesan kepada guru pelatih/novis/berpengalaman untuk mengalami pengalaman pembelajaran yang kreatif terutamanya untuk mengisi jurang antara kajian pendidikan dan pengajaran praktikal seorang guru.

Soalan 2 : Hasil perbincangan - MENGAPA guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan.

Guru pelatih/novis/berpengalaman perlu melakukan kajian tindakan untuk memperbaiki dan menambahbaik proses, teori dan kaedah pengajaran yang sedia ada. Salah satu aspek penting dalam proses kajian tindakan ini adalah dengan inisiatif guru untuk melakukan refleksi selepas setiap sesi pengajaran. Perkembangan dalam memahami apa yang berlaku dalam membuat keputusan untuk perubahan strategi pengajaran. Dalam kata lain, refleksi akan menghasilkan tindakan.

Refleksi kedua membantu guru membuat perubahan dalam beberapa aspek dalam pengajaran hasil daripada masalah praktikal dan kemudian penilaian kendiri dalam keberkesanan pengajaran dan langkah untuk mengatasinya. Melalui penilaian daripada pemahaman awal guru kepada masalah tadi, ini akan membawa kepada perubahan dan modifikasi. Keputusan untuk membuat perubahan strategi akan membawa kepada pemahaman dalam masalah itu. Ini secara tidak langsung menunjukkan tindakan menghasilkan refleksi.

Soalan 3 : Cadangan tajuk mini kajian tindakan : Blog Subjek Kemahiran Hidup Bersepadu (Pertanian)

Tajuk ini dipilih kerana :
1. Masalah

-Masalah yang timbul dikalangan pelajar yang kurang minat terhadap subjek Kemahiran Hidup Bersepadu (Pertanian). Hal ini kerana guru lebih banyak mengamalkan pengajaran tradisional berbentuk syarahan dan hanya berpandukan kepada buku teks tanpa latihan praktikal yang cukup.

-Masalah kurangnya pendedahan penggunaan kemahiran laman web Blog dalam pengajaran dan pembelajaran.
Labels:
0 Responses

Post a Comment