gaBrieLeA
Berdasarkan kursus psikologi pendidikan/ kaedah mengajar/ pentaksiran pembelajaran :

Teori-teori yang boleh digunakan/ diadaptasi bagi setiap masalah :
1.Teori Pembelajaran Berstruktur
2.Teori Pembelajaran Tingkahlaku

Strategi dan Kaedah yang boleh digunakan/ diadaptasi bagi setiap masalah :
1. Kaedah pengajaran berpusatkan guru
-Syarahan atau kuliah yang terancang berserta demontrasi penggunaan blog.
-Syarahan atau kuliah dibantu dengan penggunaan kad imbasan yang lebih menarik.
2. Kaedah pengajaran berpusatkan pelajar
-Lawatan ke lapangan iaitu pelajar akan meninjau dan meneroka sendiri penggunaan blog di luar waktu kelas tanpa bimbingan guru.

Kerangka Kajian :
Teoritikal Kajian
1. Teori pembelajaran berstruktur :
-Melibatkan cara yang formal untuk menyampaikan kandungan pembelajaran
-Melibatkan teori kognitif
-Melibatkan kaedah untuk mengenalpasti pengetahuan dan gelagat seseorang
-Merupakan satu teori pengajaran guru yang dapat mempengaruhi pembelajaran pelajar.

Teori menyatakan bahawa setiap input akan menghasilkan output. Input boleh terdiri daripada apa-apa sahaja, konsep, proses atau idea. Apa-apa sahaja elemen input dan output akan menunjukkan sebagai hirarki sesuatu elemen. Ini bermaksud, sesuatu input itu adalah dikatakan sebagai pemboleh ubah (variable) manakala, output pula merupakan nilai unik yang terhasil daripada proses (operational) yang juga dikenali sebagai hukum (Strutural Learing Theory’s rules ). (Lihat Kerangka operasional).

2. Teori Pembelajaran Tingkahlaku
Teori pembelajaran tingkahku mentafsirkan pembelajaran sebagai satu perubahan di dalam tingkahlaku seseorang dalam suatu situasi. Teori ini mementingkan hubungan antara sebab dan akibat atau rangsangan gerak balas. Teori ini sesuai digunakan untuk menyampaikan pengetahuan kepada pelajar serta membina kemahiran-kemahiran dikalangan pelajar di mana pengetahuan dan kemahiran yang diajar dibahagikan kepada beberapa unit-unit kecil kemudian disampaikan satu demi satu dan diperkukuhkan secara sistematik sehingga prestasi pelajar mencapai pada tahap yang diingini. Perubahan tingkahlaku dapat dilihat dengan menyediakan ganjaran untuk prestasi yang baik dan hukuman untuk yang sebaliknya.

Konseptual Kajian




Rajah di atas menunjukkan Kerangka Konseptual untuk menerangkan dengan lebih lanjut urutan peristiwa yang berlaku.

Kewujudan pernyataan masalah seperti kurangnya minat dan kemahiran teknologi maklumat dalam subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat di kalangan pelajar sebagai "Pernyataan Masalah" merupakan peringkat pertama dalam proses kerangka konseptual. Masalah ini dikenalpasti terlebih dahulu oleh guru melalui kaedah pemerhatian, soal selidik dan lain-lain.

Kemudian, guru melaksanakan metodologi seperti mengenalpasti :-
a) Sampel Kajian
- pelajar berkeperluan khas subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat.

b) Setting Kajian
- di dalam bilik darjah.

Proses yang berlaku adalah guru menjalankan kajian dan menentukan cara penyelesaian yang terbaik untuk mengatasi masalah yang dihadapi
dengan aktiviti pengumpulan data dan lain-lain.

Guru kemudiannya menggunakan pendekatan Blog dan Kad Imbasan sebagai alternatif untuk mengatasi masalah yang dihadapi.

Seterusnya, pendekatan Blog dan Kad Imbasan dilaksanakan dalam proses P&P.

Sekiranya proses P&P menggunakan pendekatan blog dan kad imbasan berkesan, guru telah mencapai matlamat Pengajaran Berkesan. Sebaliknya, guru akan menyelidik permasalahan yang timbul dan memperbaiki pendekatan sedia ada.

Operasional Kajian


gaBrieLeA
Berdasarkan maklum balas, Penambahbaikan telah dibuat pada :
Tajuk Kajian :
Blog dan Kad Imbasan dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Tujuan Kajian Tindakan

- Membudayakan ICT dengan menggunakan pendekatan Blog dan Kad Imbasan dalam Matapelajaran Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat.

Objektif Kajian Tindakan

- Memperbaiki amalan pengajaran matapelajaran Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat.
- Meneroka kemudahan dalam aplikasi penggunaan laman web Blog dan pendekatan kad imbasan oleh guru dan pelajar untuk diaplikasi pada masa akan datang.

Pernyataan Masalah Kajian

-Masalah yang timbul dikalangan pelajar yang kurang minat terhadap mata pelajaran Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat . Hal ini kerana guru lebih banyak mengamalkan pengajaran tradisional berbentuk syarahan dan hanya berpandukan kepada buku teks tanpa latihan praktikal yang cukup.

-Masalah kurangnya pendedahan penggunaan kemahiran laman web Blog dalam pengajaran dan pembelajaran.

Persoalan Kajian

Adakah pendekatan blog dan kad imbasan dalam subjek Perdagangan, Matematik dan Teknologi Maklumat dapat menarik minat pelajar?

Adakah penggunaan blog dalam pengajaran dan pembelajaran dapat mendedahkan kemahiran teknologi kepada pelajar?
gaBrieLeA
Jurnal 3 : 
An Action Research : The Effect of Computer-based Mathematics on Problem Solving Kajian Tindakan : Kesan daripada Matematik berasaskan Komputer dalam Penyelesaian Masalah

Pernyataan Masalah :
1. Apakah sikap pelajar terhadap pengajaran matematik berdasarkan komputer?
2. Apakah kesan terhadap sikap mereka apabila implementasi pengajaran matematik berdasarkan
komputer digunakan?

Jurnal 2 : 
Penjuruteraan Puisi : Satu Kajian Tindakan
Engineering a Poem: An Action Research Study

Pernyataan Masalah :
1. Adakah pengintegrasian Bentuk dan Teknologi dengan puisi dapat memperbaiki prestasi
pelajar dalam penulisan puisi?
2. Bagaimanakah pelajar yang menghubungkan unit puisi dapat memenuhi pengalaman pada
keperluan bentuk projek?

Jurnal 3 : 
Laporan tentang Projek Kajian Tindakan pada Pembacaan Inggeris di Sekolah Rendah Tempatan
Report on the Action Research Project on English Dictation in a Local Primary School

Pernyataan Masalah :
1. Adakah pembelajaran pembacaan dengan kuat boleh menjadi sesuatu yang bermakna dan
menarik?
2. Jika boleh, adakah aktiviti pembacaan kuat membantu pembelajaran Inggeris pelajar
sebagai bahasa kedua mereka?
gaBrieLeA
Dalam Buku A Short Guide to Action Research oleh Andrew P. Johnson, terdapat 3 elemen dalam mengenalpasti masalah iaitu :
  1. Mengenalpasti masalah
  2. Mencari Penyelesaian
  3. Menguji penyelesaian
1) Mengenalpasti Masalah

Masalah dikenalpasti dengan pemerhatian terhadap sesuatu situasi dan kemudian situasi tersebut dilihat boleh diperbaiki.

Mengenalpasti masalah bermaksud memahami amalan situasi dan meneroka semua faktor yang berkemungkinan untuk diperbaiki.

2) Mencari Penyelesaian

Terdapat 2 cara dalam mencari penyelesaian :
  1. Penyelesaian Masalah yang Kreatif (CPS)
  • Bermula dengan mendefinisikan masalah dan membina idea untuk penyelesaian.
  • Matlamat utama : menghasilkan idea sebanyak mana yang boleh.
  • Rangka Penyelesaian :
  1. Kenalpasti masalah
  2. Hasilkan seberapa banyak idea
  3. Pilih penyelesaian yang terbaik
  4. Kembangkan dan tapis semula
  5. Implementasikan penyelesaian
  6. Teliti, Nilai dan Tapis semula pada bahagian yang perlu.

     2.  Analisis Mean-End (MEA)
  • Menerangkan deskripsi pada hasil yang diinginkan.
  • Matlamat ditentukan bagi akhir hasil ini ; global, sifat, tingkah laku atau situasi yang spesifik pada akhir hasil akan dipertimbangkan.
  • Situasi semasa dinilai dan diterangkan.
  • Analisis dijalankan bagi mencapai hasil tadi.
  • Akhirnya, perancangan dibuat untuk mengubah situasi semasa kepada situasi yang diingini.
  • Rangka penyelesaian:
  1. Gambarkan hasil yang diinginkan
  2. Hasilkan idea yang perlu untuk mencapai dapatan yang diingini
  3. Terangkan situasi semasa
  4. Analisis min yang perlu untuk mencapai hasil yang diinginkan
  5. Bina dan implementasikan perancangan
  6. Teliti, Nilai dan Tapis semula Perancangan
3) Menguji Penyelesaian
  • Bahagian terakhir :Mengimplementasikan Penyelesaian ;
  • Uji penyelesaian tersebut samada ia berkesan atau tidak.
  • Setiap rancangan, program atau penyelesaian yang baru perlukan sedikit perubahan semasa fasa implementasi.
  • Kajian Tindakan boleh digunakan sebagai penilaian formatif dan sumatif.